top of page

MET GROENE MARKETING BIJDRAGEN AAN DE WERELD VAN MORGEN

VOOR EEN GEZONDE BUSINESS ÉN EEN MOOIERE WERELD


Jouw (potentiële) klant wordt momenteel met zoveel marketingboodschappen overspoelt, dat het een enorme uitdaging is haar te bereiken en vast te houden.

Passie

Een krachtige strategie voor jouw product of dienst is dan ook enorm belangrijk, juist wanneer je het verschil wilt maken en bij wilt dragen aan een mooiere wereld. Het creëren van een groene marketing strategie kan dan het verschil maken. Groene marketing onderscheid zich namelijk op een heel belangrijk punt: groene marketing is vooral gebaseerd op passie. Passie voor jouw product of dienst, én passie voor het goed doen voor de wereld van morgen.


Vanuit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het creëren van een merk met als doel goed doen voor de wereld van morgen, je alleen maar geluk en mooie ervaringen zal brengen. Je werkt namelijk vanuit je eigen gedrevenheid toe naar een groter doel waar je écht het verschil kunt maken.


Maar wat is groene marketing precies?


Impact

Groene marketing is een onderdeel van een strategie die gericht is op de bio of bewuste klant met producten of diensten die bijdragen aan een betere wereld. Of het nu met het milieu, eerlijke productie, verduurzaming of arbeidsomstandigheden te maken heeft, met jouw product en groene marketing draag je bij aan de wereld van morgen. Toch gaat groene marketing uiteindelijk niet alleen over producten, maar ook over jouw bedrijf als geheel. Het combineert jouw passie en een gezonde, succesvolle business met jouw bijdrage aan een mooiere wereld.

Het belangrijkste onderdeel van groene marketing is dan ook dat de boodschap van jouw product of dienst altijd positieve waarden heeft om impact te kunnen maken, die je als bedrijf ook uitdraagt. Jouw klant vindt impact maken op de omgeving en de positieve bijdrage die ze daarbij doet, overtuigender dan prijs omdat je een verlangen vervult die enorm belangrijk is voor haar.


Maar groene marketing is niet ‘even’ een strategie die je inzet. Daar gaat tijd en energie aan vooraf. Maar wil je met jouw product of dienst echt bijdragen aan een mooiere wereld? Lees dan vooral verder.


Waar vecht je voor?

Groene marketing gaat vooral om storytelling op een bewuste, eerlijke manier. Jouw kernwaarden, als persoon én bedrijf, zijn daarbij essentieel. Je kernwaarden zijn namelijk de basis zijn van waarom jouw merk bestaat en de essentie van wat je doet.

Het is daarom essentieel de waarden van je merk voor jouw product of dienst te bepalen. Als jij je wilt positioneren als een duurzaam merk, moet het niet alleen voor jezelf, maar juist ook voor jouw klant duidelijk zijn voor welke waarden je vecht. Zelfs als de verkoop even tegenvalt.

Jouw kernwaarden zijn niet alleen essentieel voor jouw positionering, maar ook zul je ze kenbaar moeten maken aan jouw (potentiële) klanten. Social media kan daarbij een cruciale rol spelen. Door social media in te zetten voor jouw merk, vergroot je je bereik en de kans om gevonden te worden door jouw potentiële klanten. Of, verbind je aan green influencers die jouw kernwaarden omarmen en zich inzetten voor hetzelfde doel. Op deze manier bouw je online aan jouw groene reputatie en bereik je nog meer mensen.


Belofte

Ook belangrijk: Wees consistent. Je hebt niet alleen een bio of duurzaam product of dienst nodig, nog belangrijker is om helder en specifiek te zijn over waar je voor staat en zorg dat het klopt. Je product of dienst kan op één onderdeel heel groen zijn, maar zit het met de rest van het product? De verpakking? Je footprint? De etiketten? Communiceer je groen te zijn, zorg er dan voor dat het verhaal sluitend is. Beloftes die niet worden nagekomen worden door jouw teleurgestelde klant breder uitgemeten dan beloftes die wel worden nagekomen.


Journey

Impact maken op de wereld van morgen doe je niet op de korte termijn. Bio of duurzame oplossingen bieden met een product of dienst betekent antwoord geven op grote milieu- of maatschappelijke kwesties. En daar is tijd voor nodig. Om jouw grootse toekomstige doel te vertalen naar jouw klant van vandaag betekent haar meenemen in de positieve bijdrage die zij doet met de aankoop van jouw product. Samen op weg naar grootschalige veranderingen. Neem haar mee op de journey naar jullie gezamenlijke doel. Deel de stappen die je zet. Maak het zichtbaar. En blijf positief.


Wil jij ook succesvol groeien -in omzet en impact- met een krachtige groene strategie? Heb je hulp nodig bij het opzetten van een groene strategie? Kijk op www.yvonnewitpaard.nl voor meer info.


Impact, and change the world.

bottom of page