top of page

Marketing + duurzaamheid = Impact + omzet

Als ondernemer met een duurzame missie wil jij bijdragen aan een betere wereld. En winst maken. Je bent per slot van rekening ondernemer, nietwaar?


Om jouw duurzame missie wereldkundig te maken en omzet te kunnen realiseren zul je marketing inzetten. En dat is waar veel duurzame ondernemers mee struggelen. Want marketing en duurzaamheid, gaat dat samen?

In deze blog neem ik je mee in de wereld van sustainable marketing, waarin je leert dat marketing en duurzaamheid elkaar juist enorm kunnen versterken.


Marketing kennen we vooral van de 4 P’s, waarbij Profit (winst) een zwaarwegend onderdeel is. Heb je het over marketing, dan denk je al snel aan omzet, reclame en verkopen. Met als uiteindelijke doel een zo hoog mogelijke omzet en winst behalen.


Duurzame missie of niet, de traditionele marketingtechnieken zijn wat mij betreft niet meer van deze tijd.

Wil je als ondernemer met duurzame ambities marketing in gaan zetten om te groeien met je bedrijf, gaat het om veel meer dan omzet en winst alleen. Klanten willen zich betrokken voelen, het gevoel hebben dat ze ergens bij horen.


De traditionele marketing past daar niet meer bij. Het voelt oneerlijk, het is gericht op overconsumptie, is productgericht, soms agressief of onethisch.

Klanten worden kritischer, bewuster, willen niet (meer) misleid worden en zijn bereid zich te verdiepen in de materie.


Kortom, marketing is veel meer dan verkoop alleen.


En dat is waar sustainable marketing zich onderscheid.


Klanten willen het gevoel hebben dat ze bijdragen aan het maken van een verschil. Naast het kopen van een product of dienst, moet het product of de dienst dus ook een bijdrage leveren aan een betere wereld.


Sustainable marketing onderscheidt zich van traditionele marketing door niet alleen te focussen op winst, maar juist de balans te vinden tussen de 3 P’s; People, Planet en Profit.


Waar traditionele marketing dus vooral gericht is op winst, legt sustainable marketing de focus op de impact en gevolgen voor mens en milieu.


Als ondernemer met duurzame ambities draag je dus bij aan een betere wereld met een profitable concept.


Marketing en duurzaamheid gaan dus zeker samen.


Sustainable marketing is dan ook waardengestuurd. Daar waar de traditionele marketing inspeelt op materiële behoefte, richt sustainable marketing zich op de mens die kiest met hoofd, hart en ziel.

De kernwaarden die jij als ondernemer uitdraagt zijn essentieel in de keuze die jouw klant maakt. Jouw waarden beantwoorden immers de verlangens van jouw klant. En dat is waarop jouw klant een keuze zal maken.


Het is als duurzame ondernemer dan ook heel belangrijk goed te formuleren waar je voor staat. Wat jouw idealen zijn. Jouw drijfveren. Waarom je doet wat je doet.


Vraag jezelf bij het schrijven van een marketingstrategie dan ook altijd af welke bijdrage wil je leveren aan de wereld. Wat is je missie? Wat is je droom, je visie? Je doel? En hoe ga je deze bereiken?


Duurzaamheid en marketing kunnen heel succesvol zijn, zolang het geïntegreerd is in je hele bedrijf. Je kunt namelijk geen duurzame missie of ambities hebben, als je er zelf niet achter staat. De boodschap die jij overbrengt aan jouw klant moet dan ook altijd oprecht, eerlijk en transparant zijn.

Jouw klant wil bewijs zien van jouw integriteit. Dat je daadwerkelijk doet wat je beloofd te doen. En ben je daar succesvol in, dan vergroot je je bijdrage voor de dag van morgen, bied je perspectief voor de toekomst en continuïteit voor het uitdragen van jouw duurzame missie.



Opmerkingen


Opmerkingen zijn uitgezet.
bottom of page